.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رواج روغن زيتون تقلبي در بازار

روغن زيتون‌هايي تحت نام‌هاي اكسترا ويرجين يا ممتاز، ويرجين يا بكر و تصفيه شده روغن زيتون‌هاي مرغوب و قابل اعتماد هستند ولي مردم آگاه باشند كه اگر در مارك‌هاي خارجي با كلمه روغن پومس يا اوليواويل برخورد كردند از خريد آنها خودداري كنند چراكه روغن پومس از تفاله زيتون گرفته شده و براي سلامتي افراد مضر است.
نايب رئيس شوراي ملي زيتون ايران با بيان اينكه دامنه عرضه روغن‌هاي تقلبي زيتون در جامعه بسيار وسيع است، گفت: مراحل توليد روغن زيتون به‌گونه‌اي است كه قيمت تمام‌شده آن را بالا مي‌برد و همين قيمت بالا باعث مي‌شود افرادي به فكر سوء‌استفاده افتاده و بكوشند با مخلوط كردن اين روغن‌ها با ساير روغن‌هاي نباتي، سود نامشروعي حاصل كنند.

دكتر حسين صادقي در گفت‌وگو با ايسنا تصريح كرد: معمولا كالاهاي اينچنيني قبل از توزيع مورد كنترل ماموران بهداشت و استاندارد قرار مي‌گيرد و حتي واردات روغن زيتون نيز در مبادي ورودي توسط اداره استاندارد و وزارت بهداشت مورد كنترل قرار مي‌گيرد و اگر روغني با نام (برند) به‌خصوصي اين مراحل را طي كند، بدون شك قابل اعتماد است.

وي ادامه داد: به‌نظر مي‌رسد پس از توزيع و عرضه در سطوح خرده‌فروشي ناگهان تمامي‌كنترل‌ها و سختگيري‌هاي زمان توليد محو مي‌شود مگر اينكه كسي شكايت كند و همين بخش توزيع و عرضه باعث سوءاستفاده و سوء جريان مي‌شود. به‌عنوان مثال روغن زيتوني با نام فرهت سال‌هاست در كشور توليد و توزيع مي‌شود كه حتي قطره‌اي روغن زيتون هم ندارد و به احتمال زياد اين روغن روغن سوياست و تلاش در قيمت ارزان‌تر آن باعث شده است كه مردم بدون توجه آن را بخرند بدون توجه به‌اين نكته كه هيچ ارزاني بي‌دليل نيست.

نايب رئيس شوراي ملي زيتون ايران اظهار كرد: روش ديگري نيز براي شناسايي و جمع‌آوري روغن‌هاي تقلبي زيتون وجود دارد و آن هم نگاه به نام‌ها يا برندهاي معتبر است كه معمولا گرامي‌داشته شده و تلاش مي‌شود كه بد نام نشوند. اين برندها سال‌هاست كه در بازار حضور دارند ضمن اينكه شوراي ملي زيتون ايران كه يك نهاد مردمي‌و NGO بوده و با حضور توليد‌كنندگان ميوه(باغداران) كارخانه داران و توزيع‌كنندگان تشكيل شده است، اعضا قصد دارند از حاصل زحمات خود پاسداري كنند.

وي با تأكيد بر اينكه مردم مي‌توانند به برندهايي كه تأييديه شوراي ملي زيتون را دارند اعتماد كنند، افزود: اگر مردم با عدم‌كيفيت اين روغن‌ها مواجه شدند تماس آنها كافي است تا اعضاي شورا ضمن جبران خسارت و جايگزيني روغن زيتون خريداري شده، خاطي بي‌مسئوليت را از جمع خود برانند و مردم بدانند تمامي‌متخصصان و پژوهشگران زيتون در كشور اعم از دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي در اين نهاد غيرانتفاعي عضو هستند و رسالت خود يعني به كار گرفتن علم خود در خدمت به ملت را در مقابل سوگندي كه در فارغ‌التحصيلي ياده كرده‌اند به انجام مي‌رسانند.

صادقي گفت: روغن زيتون‌هايي تحت نام‌هاي اكسترا ويرجين يا ممتاز، ويرجين يا بكر و تصفيه شده روغن زيتون‌هاي مرغوب و قابل اعتماد هستند ولي مردم آگاه باشند كه اگر در مارك‌هاي خارجي با كلمه روغن پومس يا اوليواويل برخورد كردند از خريد آنها خودداري كنند چراكه روغن پومس از تفاله زيتون گرفته شده و براي سلامتي افراد مضر است.

گفتني است روغن زيتون، روغن مايع خوش عطر و خوش طعم و بويي است كه از ميوه درخت زيتون به‌دست مي‌آيد. اين روغن برخلاف ساير روغن‌هاي نباتي مستقيما قابل مصرف است و بسياري از خواص طبيعي خود را حفظ مي‌كند. وجود اسيدهاي چرب غيراشباع و به‌خصوص بيش از 70 درصد اسيد اولئيك دركنترل كلسترول‌هاي بد و خوب در اين روغن بر كسي پوشيده نيست و تعادل بي‌نظيري را در مديريت چربي بدن ايجاد مي‌كند درحالي كه سايرچربي‌ها موجب افزايش يا كاهش يكي از كلسترول‌ها مي‌شوند و همين عدم‌تعادل بدن انسان را به سمت بيماري‌ها مي‌برد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.363 seconds.